Winkelcentrumvormgeving "Prikkelende vormgeving?" Auteur: Sander van Bodegraven Deze scriptie is afkomstig van: www.winkelcentrumvormgeving.nl Samenvatting Introductie: Niet alleen de retailers zelf ervaren momenteel een grote concurrentie, ook de winkelcentra moeten zich sterk maken in de strijd om de consument. Hierbij wordt frequent gesteld dat ‘winkelcentra zich moeten onderscheiden door bijvoorbeeld de vormgeving’. Daarnaast “moet er meer worden gekeken naar de emotionele beleving van een consument”. De vraag is echter of een consument werkelijk geprikkeld wordt door de vormgeving van een winkelcentrum. Vormgeving blijkt lang niet voldoende te zijn om een consument te prikkelen. Wel zijn er uit dit onderzoek enkele patronen te ontdekken in gedrag en emoties die worden veroorzaakt door vormgevingskenmerken. Aanwezigheid van groen blijkt bijvoorbeeld plezier op te wekken en kromme loopstraten enige prikkeling, zo blijkt uit dit voornamelijk verkennend onderzoek. Voor de relatie tussen de emotie ‘prikkeling’ en het werkelijke gedrag is verder onderzoek nodig. Aanleiding De Nederlandse winkelstructuur werd tot voorheen gekenmerkt door winkelgebieden met een uitgebalanceerd verzorgingsgebied. Tevens was er nauwelijks sprake van concurrentie. Dit is veranderd. Winkelcentra hebben toenemende concurrentie door onder meer: veranderd consumentengedrag, overcapaciteit van de winkelvastgoedmarkt en minder beperkingen van de overheid. Als gevolg van deze ontwikkelingen wordt er, door verschillende literatuurbronnen, aangegeven dat ‘er meer moet worden gekeken naar de consument’, ‘winkelcentra zich moeten onderscheiden door bijvoorbeeld de vormgeving’ en ‘er moet meer worden gekeken naar de emotionele beleving van een consument’. Deze genoemde ontwikkelingen en uitspraken vormen de aanleiding tot het onderzoek. De vraagstelling die hierbij in dit onderzoek centraal staat is: Wat is de invloed van de vormgevingskenmerken van een winkelcentrum op het benaderings- en vermijdingsgedrag van consumenten? |