Marktonderzoek naar het oprichten van een nieuwe luchtvaartmaatschappij Inleiding In het kader van een onderzoek naar het huidige aanbod van luchtvaartmaatschappijen gericht op zakenreizigers en de evolutie van dit aanbod, besloten wij een onderzoek te doen naar zakenreizen met een buitenlandse bestemming per vliegtuig, wagen en trein, uiteraard met de nadruk op het reizen per vliegtuig. Dit gaf ons de mogelijkheid om voor alle verschillende vervoersmiddelen de voor- en nadelen op een rijtje te zetten zodat het duidelijker is hoe, wanneer en waarom er gekozen wordt voor zakenreizen per vliegtuig. De huidige evaluatie vertelt ons tegen welke voorwaarden en op welke manieren bedrijven beroep doen op luchtvaartmaatschappijen voor het transporteren van hun medewerkers. De tekortkomingen van de zakenreizen per vliegtuig, maar ook de voorkeur van een ander vervoersmiddel om bepaalde redenen, geeft meer duidelijkheid over de evolutie van de eisen van de zakenreiziger en over de manier waarop een luchtvaartmaatschappij zich moet aanpassen om beter aan deze voorwaarden te voldoen. |