Studiosus.nl
Online Scripties & Verslagen

  De Telegraaf 7 weken 17 euro
  Vrij Nederland 8 nummers 8 euro

contacteer de auteur

KunstWerk(t)!
Een survey-onderzoek naar de invloed van kunst uit een bedrijfskunstcollectie op medewerkers.

Aanleiding
Al sinds de jaren zestig leidden persoonlijke initiatieven – vaak van directeuren of eigenaren - van een klein aantal bedrijven tot het begin van de relatie tussen kunst en de bedrijfsomgeving. Directeur Orlov van destijds sigarettenfabrikant Turmac, nu Britisch American Tobacco Company, begon als een van de eerste met de opzet van een kunstcollectie voor zijn bedrijf. In de loop der jaren groeide de kunstcollectie in Nederland uit tot “de oudste en meest gerenommeerde bedrijfscollectie ” die we nu kennen als de Peter Stuyvesant Collectie.

Een senior projectmanager van Onderneming & Kunst, een organisatie- en adviesbureau op het gebied van beeldende kunst en cultuur, stelt dat het succes van de Peter Stuyvesant Collectie in het bedrijfsleven ertoe leidde dat steeds meer bedrijven de investering in kunst zagen als een investering in werkklimaat, imago en onderscheidingsvermogen (2001, p. 10).

Dat leverde mij de vraag op wat de drijfveer voor Orlov en anderen is om veel geld in een kunstcollectie te investeren? En, niet onbelangrijk, wat levert deze investering het bedrijf op?

Bestand Downloaden



Studiosus is een onderdeel van Student&Onderzoek